הנחות היסוד של תורת ה NLP

stocksnap_sj4lvl3elm

1. כל ההתנהגויות שלנו הן נלמדות

האדם הוא יצור לומד. כל דפוס פעולה או גישה שהאדם נוקט בה באופן קבוע, עד שהיא הופכת לחלק בלתי נפרד מאישיותו, הוא למד אותה מתישהו ואיכשהו. גם הדברים החיוביים וגם הדברים השליליים. זה מלמד אותנו שהאדם יכול לשנות התנהגות, האדם יכול ללמוד דרכי פעולה חדשות כמו שלמד את הקודמות. האדם לומד לפחד והוא יכול ללמוד להיות נועז. האדם לומד להתמכר כמו שהוא יכול ללמוד להשתחרר מתלות כזו או אחרת.

2. כל מה שהאדם צריך כדי להצליח כבר נמצא בתוכו

מתחת לפי השטח הנראה לעין האדם, מסתתרים הכוחות והמשאבים שלהם הוא יכול לגשת ובהם הוא יכול להשתמש בכל רגע נתון. הוא רק צריך להיות מודע לכוחות הללו וליצור נגישות קלה ופשוטה אליהם. הדבר היחיד שאפשר ללמד מישהו זה רק איך להשתמש במה שכבר קיים בו.

3. יכולות האדם ומשאביו הם ללא גבול

הגבול היחיד של האדם הוא הגבול שהוא מניח . כוחותיו הם בלתי סופיים, תמיד נמצאים ומאוד מגוונים.

4. גאונות היא יכולת אנושית .

כל מה שאדם אחד יכול לעשות ולהשיג, יכולים גם אחרים להשיג. על ידי חיקוי ולמידת המודל הרצוי, את אמונותיו והתנהגותו וכל מה שמרכיב את ההצלחה , ניתן להגיע להישגים דומים.

5. הדמיון הוא חוש נוסף באדם

כל המידע המגיע למוח האדם ומשפיע עליו עמוקות, הוא המידע שהאדם קולט דרך חמשת החושים שלו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש. כל המידע שהאדם קולט נחקק בזיכרונו. בעזרת כוח הדמיון, האדם יכול להיזכר באותו קלט שקיבל מהסביבה החיצונית אל תוך מוחו, ובכך הוא משמש מעין חוש נוסף או יותר נכון הוא כוח הכולל את כל החושים יחדיו. הדמיון מסוגל להשפיע ולשנות את האדם כמו חוויה חיצונית לכל דבר.

6. ההתנהגות איננה האדם

עלינו תמיד להבחין בין האדם לבין ההתנהגות שלו. אם האדם למשל, בדיכאון, הוא אינו אדם מדוכא אלא הוא אדם שמתנהג בצורה דיכאונית. האדם הוא יותר מאשר ההתנהגות שלו. ההתנהגות היא פעולה של האדם אבל היא איננה האדם. אם יש לו התמכרות לדבר מסוים זוהי פעולה שלו אבל לא הוא. הוא יותר מזה. האדם לא מסתכם על פי סך המעשים שלו.

7. כוונה חיובית מניעה כל פעולה של האדם

האדם יכול לעשות אחת משלוש פעולות: פעולה חיובית, פעולה שלילית או פעולה ניטרלית. בכל מקרה שהוא, תמיד ישנה כוונה טובה מאחורי כל מעשה שלו. תמיד הוא ינסה להשיג עונג או לברוח מכאב. אפילו אם המעשה נראה לנו לא הגיוני או לא נכון, בעיני האדם העושה את המעשה הזה, הוא נכון, מוכרח וחיוני. אם הוא נכנס לדיכאון, זוהי הדרך שלו להתמודד עם אתגר מסוים. אם הוא כועס למשל, הוא מנסה לפי הכלים הנוכחיים שלו להתמודד ולהשיג עונג או להימנע מכאב.

8. האדם יכול לשנות כל חוויה בכל רגע

העבר של האדם אינו קובע את העתיד שלו. הוא יכול לשנות את כל החוויות שהוא חווה בעבר ולחוש כלפי כל מאורע מסוים כאל אירוע טוב או לא, או כאל אירוע רע או לא. יש לאדם גישה להיסטוריה שלו ויכולת לשכתב אותה מחדש.

9 . למידה מחדש

כדי לדעת מהי הדרך הטובה ביותר ללכת בה וההתנהגות פורצת הדרך המתאימה ביותר לנקוט בה, האדם צריך ללמוד את התוצאות שלו. כל תוצאה מלמדת אותנו משהו. על ידי הבדיקה הזאת אנו יכולים ללמוד מה עובד עבורנו ומה לא. בצורה כזאת לעולם לא נכשלים. כל כישלון יכול להיות עבורנו שיעור גדול. כישלון הוא מסר עבורנו. דרכו ובאמצעותו אנו יודעים מה עלינו לשנות ומה עלינו לעשות כדי להצליח ולהתקדם.